Wankele wielen!

Het was niet nodig om woensdag een oproep voor inspiratie te plaatsen. Het zat al in mijn hoofd en moest eruit. Op papier weliswaar, maar toch. Je hoort wat op de radio en denkt WTF! De NS heeft problemen met de Traxx-treinen, de opvolger van de Fyra. Er mankeert wat aan de locomotieven…

Je gelooft het niet, maar het debacle van de Fyra-treinen heeft ons NL-ers een kleine €465 miljoen gekost. Iedere NL-er 30 euri. Alleen Bert Meerstadt, oud topman van NS, moest het veld ruimen. Zeer tegen zijn zin, kreeg Bertje maar 6 maanden vergoeding mee. Hij vond dat hij een fatsoenlijkere regeling verdiende. Want zijn salaris was ook ‘maar’ € 469.000 p.j. geweest, excl. bonussen. Arme Bertje. Moet het nu doen met slechts een paar commissariaten bij vriendjes. De Italiaanse bouwer vd Fyra ligt ondertussen in een deuk. Voor € 300 milj. verkocht aan de NS, voor 125 milj. teruggekocht. Krijgen nu een likje verf, beetje plaatwerk en 3 nieuwe boutjes. En gaan dan lekker door naar Turkije of zo. Gouden handel. Voor de Italianen staat FYRA dan ook voor Fuck You Rich Assholes.

En nu dus probleempje met de vervanger TRAXX. Klinkt ook niet als een trein, maar als een opgevoerde Puch Maxi. Komt uit Canada, van vliegtuigbouwer Bombardier. Die verkochten geen vleugels meer en zijn toen maar met modeltreintjes begonnen en daarna grootser gaan denken. Wisten toen al dat ze er wel een paar aan Meeltje Schultz, onze minister van Verkeer, kwijt konden. Leuk blond bol kopje, gelooft alles en wil graag scoren. Ideaal slachtoffer voor de treinenmaffia. Ook voor de snelwegbordjes-maffia. Ik snap er echt geen hout meer van, die borden langs bv. de A-2. Maar ik heb wel te laat geld gestoken in bewegwijzering-bedrijven. Top rendement, easy money.

Het is trouwens met al ons Openbaar Vervoer treurig gesteld. Gister moest dochter Marloes met de bus naar Nijmegen. Papa deed er met dochter Anne-Roos 2 auto-uren over om van Utreg naar 024 te komen. Vanaf Huissen met de bus 13 km. Prijskaartje van dit busritje lijn 300? Enkele reis € 4,50! Per km. 35 cent. Gaat toch nergens meer over? Komt akelig in de buurt van de Franse Péage-boeven, maar daar mag je tenminste constant 130 kachelen. Kom je geen rare Schultz-bordjes tegen. Nog een OV-voorbeeldje? Retourtje Maastricht-Groningen kost € 70,=. Zit je lekker 3 uur tussen zeurende Limbo’s, meurende Drenten en naar gas geurende Grunningers. Voor dat geld vlieg je ook naar de Barcelona. Stinkt ook wel zo’n vliegbusreis, maar wel lekker naar het strand i.p.v. naar de gasvelden. En liever aan de tapas in La Boqueria dan 4,5 op de schaal van Richter.

En dan kom ik toch bij mijn grootste ergernis in NL, het autoverkeer. Boerinnetjes uit Andelst op de A-15 naar Tiel, 3,5 km op de linker weghelft. Omdat er ergens in de verte een vrachtauto rijdt. De A-1 tussen Apeldoorn en Hengelo, één en al frustratie. Zes km achter een trucker uit Litouwen die met de traagheid van een Spaanse bouwvakker allerlei gammele strontkarren uit het Oostblok inhaalt. Die LT-sticker staat zeker voor Lamzatte Trucker. De A-2 tussen Utreg en 020. Vijf brede stroken waar Malaysian Airlines op kan landen, als ie toch niet op de bodem van de Stille Oceaan blijkt te liggen. En daar mogen we sinds kort eindelijk 120, omdat het toch niet zo schadelijk is als ooit gedacht. Maar nog wel even snel 3 maandjes traject-controle invoeren en 300.000 boetes uitdelen. Walgelijk. Heeft niets te maken met verkeersveiligheid, maar er zat nog een gaatje in de begroting van Verkeer & Waterstaat. Waardoor? Je raadt het al. De FYRA viel een beetje duurder uit. Snel even compenseren.

Binnenkort neem ik afscheid van mijn Touareg. Hij is moe en mag van mij in de VUT. Mag ook wel na 300.000 km. In de vier jaar dat ik erin heb gereden, ben ik een goudmijn voor de staat geweest. € 10.752,= wegenbelasting betaald. € 10.080,= aan diesel-accijns afgetikt. En € 3360,= aan verkeersboetes met tegenzin overgemaakt. Dat laatste natuurlijk helemaal eigen schuld-dikke bult. Maar soms moet ik toch net even gas geven. Om die Litouwse strontkar-mongool voor te blijven op de A-1.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *