Vaak ben je te bang..

Ik heb een bekentenis te doen. Met een laagje schuld eromheen geplamuurd. Omdat ik een puberale actie heb uitgehaald, die niet past bij een gezette 50+er. Ik heb zelfs getwijfeld om het via dit platform te melden. Je wordt namelijk voor minder aan de schandpaal genageld tegenwoordig.

Laat ik de casus voorzichtig opbouwen, want het is complexe materie. Na jaren van rekken en uitstellen heb ik anderhalf jaar geleden een jongere Zafira gekocht voor Spanje. Onze ouwe trouwe Zaffi gaat, na 10 jaar dienst als de Hoer van het Parcours, vutten in Gambia en wordt de familietaxi van Ibrahim. Eerst heeft Marion nog een jaartje in de nieuwe Zaffi met Duitse kenteken getuft, maar eind maart zou hij verhuizen en de Spaanse nationaliteit aannemen. Een zonnig vooruitzicht, totdat Corona uitbrak..

Met 4 maanden vertraging sjeesden we begin juli in één streep naar Spanje met onze 7 persoons “iedereen mag hem gebruiken”-Zaf. We parkeerden haar op de uitgestrekte toendra achter het huis van onze vrienden Gerard & Lenny en stopten de nummerplaten KLE-FZ4 stiekem in onze handbagage mee terug naar die Heimat. De volgende dag regelde ik de afmelding bij het Strasse Verkehrsamt in Kleve, leverde de platen in en kreeg een uitvoerverklaring voor de Spaanse verkeersdienst Tránsito. Tot dan toe ‘todo perfecto.’

Een paar weken later reed ik naar het regionale Spaanse keuringsstation om de eerste afspraak te maken in een kettingreeks van bureaucratische formaliteiten. Mijn vraag wanneer de afspraak kon plaatsvinden, leverde een scheef opgetrokken wenkbrauw bij de baliejuf, die verdacht veel leek op Mrs. Slocombe van ‘Are you being served?’. Haar antwoord was ontluisterend, ik was begin 2021 aan de beurt, omdat er door Corona zo veel achterstand bij de normale Spaanse keuringen was opgelopen dat los Extranjeros (de buitenlanders) maar moesten wachten. Wat ik ook probeerde: het bleef ‘NO!’

Met alle papieren meldde ik me weer in Duitsland om dan maar opnieuw een Duits kenteken te gaan halen, tot na de Spaanse vertraging. Maar de (Duitse) tweelingzus van Mrs. Slocombe had ook slecht nieuws: de Duitse keuring was ondertussen verlopen en dus kreeg ik geen kenteken: “nur mit ein Tüv-geprüfte Aussage herr van Zomeren”! Dat Zaffi in Spanje stond, dat de keuring daar ook niet kon, dat ik dus niet naar de Tüv kon, het was Frau Miesepeter scheiss egal.. Dan moest ik hem maar met een trailer ophalen. Alsof ik niets beters te doen heb. Zaffi was statenloos…

En toen ontstond het wilde plan waar ik me een beetje voor schaam. Marion wilde er niets van weten, maar ik wilde een gewaagde truc uit halen: met een nep Duits kenteken in één streep van de Spaanse toendra via Frankrijk, Luxemburg en België naar huis kachelen. Die nummerplaten had ik toevallig nog in huis, maar daarover wens ik geen uitleg te geven. Is ondertussen ook verjaard denk ik. Één vriend bood zich spontaan aan mee te gaan, zodat mij een gênant belrondje bespaard bleef. Vrijdag morgen samen erheen gevlogen, zondagmorgen om 06.00 uur teruggereden.

Er was maar één billenknijp-momentje. De grenscontroles tussen Spanje en Frankrijk zijn wel weg, maar la Police staat nu meestal vlak na de Péage en deze keer ook. Omdat aanvallen soms de beste verdediging is, besloot ik zelf naar ze toe te rijden en in vloeiend Frans te vragen of ik moest wachten of door mocht rijden. “Continuez-vous!” was best een fijn antwoord. Ik heb daarna onderweg nog serieus overwogen om keihard voorbij alle flitspalen te racen, omdat de bonnen ivm het nep-kenteken niet zullen aankomen. Toch maar niet gedaan..

12,5 uur later waren we in Eindhoven.. En een uurtje later stond Zaffi al (zonder de illegale platen) voor de poorten van het TüV-keuringsstation in Kleve. Want de volgende ochtend had ik om 8.00 uur de keuringsafspraak gemaakt. 27 uur nadat we uit Spanje waren vertrokken had ik de keuring achter de rug én mijn oude kenteken KLE-FZ4 terug. Dat laatste vond Duitse mrs Slocombe wel een brutale eis, maar we blijven Hollanders hè? Volgende week gaat Zaffi in de verkoop, snel gevolgd door mijn oververmoeide ouwe Touareg, die de keuring ternauwernood heeft overleefd en met 350.000 km op de teller waarschijnlijk naar het Oostblok verhuisd.

Dus als iemand nog een auto zoekt, ze zijn allebei officieel gekeurd en volkomen legaal. Van een oud mannetje geweest.. Ik help je wel de invoer te regelen, wees niet bezorgd. Vaak ben je te bang.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *