Corona-II: The Virus Strikes Again!

Het zou een mooie titel voor een Hollywood-film kunnen zijn. Na een succesvol eerste deel, volgt meestal uit pure geldlust een 2e en vaak ook een 3e variant.  Zelden wordt het er beter van: in Rocky6 liep Rambo met een rollator, in Back to the Future 2 was die bolide een achterhaalde Dacia en Sharon Stone droeg in Basic Instinct 2 al een Tena-lady.

Wij zitten al een tijdje in een slechte B-film die Corona heet. Deel 1 is nog bezig en het leek richting een prettig einde te gaan, ondanks de verborgen hints van de Wizards of the Virus. We trokken er weer op uit naar Flyland en Sealand, gingen lekker met zijn allen Dammen en op het terras van the Little Lock zat Yup Amsterdam-Noord weer op elkaar. En, trouw aan onze mannelijke natuur: 60 inches bleek in de praktijk maar de helft te zijn.

Maar de achtergrondmuziek van Radio RIVM  klonk steeds onheilspellender, de pauken roffelden sneller en sneller en één van de hoofdrolspelers, kale Ferdy Jokeshouse, sloeg steeds grimmigere taal uit. De lucht was zwanger van de opgekropte spanning én van minuscule, verdachte waterdruppeltjes….. En toen was er abrupt de aftiteling met als eerste shot: “Executive Producer Mark Rutte van 5G-Movie Productions.” Met een raar logo erbij, iets van een ronde speelbal voor kinderen met allemaal omgekeerde zuignapjes eraan. Scary…..

De opnames voor ‘Corona-II: the Virus strikes again’ zijn al een tijdje bezig en heel stiekem verschijnen er af en toe sneak previews. Weer met die kale Ferdy erin, maar ook ‘Funny Shoe Hugo’ is voor veel geld gestrikt voor deel 2. Het Monster heeft zich razendsnel verplaatst van dompige, muffe verpleegtehuizen naar typische jongerenplekken: bierketen, mega-disco’s en studentenhuizen. Hij is kieskeuriger geworden, heeft Lloret en Blanes links laten liggen, maar gaat nu lekker naïeve rijkelui-kids opzoeken in Albufeira en Bergen aan Zee. Vooral als er ergens “I will survive” van de Herpes Houseband klinkt, staat hij vooraan mee te deinen.

De overgrote meerderheid weet het niet meer. Mondkapje op, mondkapje af? Afstand in de bus en trein, maar niet in het vliegtuig? Handschoentjes of niet in de supermarkt? Met familie op het terras aan één tafel, zonder familieband op anderhalve meter? Naar ‘oranje’ -landen op vakantie gaan of niet? Wel met de auto, maar niet met het vliegtuig? Het lullige is dat het een intelligente Lock Down wordt genoemd. Als je het dan niet snapt, ben je dan dom? En als je van alle, elkaar tegensprekende, expertmeningen geen chocola kan maken, mag je dan nog wel wat vinden? Of moet je dan heel hard schreeuwen dat het nep is, een complot, een deep state oorlog, onder de huid geïnjecteerde vaccins? En kunnen die stralende 5-G zendmasten niet dat virus wegstralen?

Na ruim vier maanden Corona ben ik zakelijk nog stevig overeind en gaat het zelfs de goede kant op. We krijgen weer kansen en nieuwe locaties, die de mindere omzet op de bestaande locaties compenseren. Terwijl het een slagveld is in de catering-wereld met faillissementen en veel ontslagen, zijn wij alweer mensen aan het aannemen. Niemand eruit, nieuwe mensen erin. Flexibel denken, snel reageren, creatieve oplossing bedenken zijn belangrijk, net als een portie geluk. Ik denk dat 2021 weer een goed jaar gaat worden. Maar geen idee wat het effect zal worden van Corona-II: The Virus Strikes Again.  

Kunnen jullie mij helpen met een paar extreem optimistische scenario’s voor de slotscene van Corona-II? Gewoon ongebreideld, tikkie naïef optimisme? Leuke onverwachte meevallers. Ik ga een paar voorbeelden geven die jullie mogen aanvullen. Zodat we niet wegzakken in een uitzichtloos, duister, onvoorspelbaar moeras. Deal?

  1. Vanaf september krijg je bij de ingang van het stadion gratis bier. Bij de eerste slok uit het flesje is meteen zichtbaar of je positief bent. Je krijgt dan een ereronde en staande ovatie van het volle stadion en verdwijnt via de spelerstunnel rechtstreeks in een ambulance naar het ziekenhuis.
  2. De rijkste man van de wereld Jeff Brezos, eigenaar van Amazon, wordt verliefd op Ankie uit Twello en besluit Nederland te kopen (van Shell en Unilever) om alle werkeloosheid en armoede op te heffen. Eten in bedrijfsrestaurants wordt voortaan gratis.

Zie je wel? Best makkelijk. Kom maar op !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *