Smoelboek

Ben benieuwd hoeveel vrienden er hier nog over zijn. Hoe groot de invloed van Arjan Lubach is. Of we ons massaal afmelden op Facebook, als klacht tegen het gebrek aan privacy of manco’s in de databescherming. Als ik vandaag onder de 35 likes kom, houd ik er mee op.

Mark Sukkelberg moest deze week verantwoording afleggen. In de Senaat en het Congres, de Amerikaanse 1e en 2e kamer. Was best grappig, want het niveau van de vragen was hilarisch. Ze werden gesteld door bejaarde politici die al jaren onder een steen liggen. Geen idee hoe Smoelboek werkt. “If I e-mail a message through Whatsapp, can you see that?” WTF! Het zijn wel dezelfde mensen die vóór de Taco-muur zijn, tegen een verbod op wapens en Global Warming bullshit vinden. Na een paar uurtjes mocht Mark weg, zonder echt in de problemen te zijn gekomen. Typisch Amerikaans, vooraf veel tromgeroffel en achteraf alleen het geluid van een triangel.

Maar wees eens reëel. Facebook kost ons niets. Je hoeft geen abonnement aan te schaffen of je Creditcard af te geven. Maar er moet wel ergens geld aan verdiend worden, anders kun je niet voor 2 miljard mensen een platformpje in de lucht houden. Dus worden er advertenties verkocht, linkjes gestuurd, adresjes uitgewisseld, cookies geplaatst. Joh, wakker worden, het is 2018!

Wat een schijnheilig gedoe over die datalekken en ook over die Sleepwet. Wat denken we nou? We leven in een tijdperk dat er niets meer geheim is. Zelfs die Blauwe Brieven Boeven vullen bij je jaaraangifte alles al van te voren in. Alle lol om het nog een beetje creatief in te vullen is eraf. Big Brother is watching us. We kunnen vanuit een Mission Control Room in Washington bij een enge Afghaan gewoon de aambei van zijn kont af schieten. Terwijl hij relaxed een joint staat te roken.

Zijn we nou echt zo naïef om te denken dat er nog iets gratis is in deze wereld? Alles heeft een prijs. Zelfs de zuurstof die we ademen is niet gratis. Het kost biljoenen om het broeikaseffect tegen te gaan, zodat we schone lucht kunnen blijven happen. En ondertussen heeft Mark Sukkelberg in 15 jaar tijd één van de grootste en winstgevendste bedrijven van de wereld opgebouwd. Begonnen in een muf studentenhok, met de geur van kamille, schraal bier en pizzakorsten. En afgelopen week alle headlines wereldwijd gehaald en bijna meer aandacht gehad dan de gifgasaanval in Syrië…

Ik ben blij met Facebook. Pracht medium. Misschien zit ik er een tikkie te vaak op, maar dat past wel bij mijn snel geactiveerde verslavingsgevoeligheid. Ik vind het heerlijk om na een lange dag in de auto en op de Apenrots effe een half uurtje op de bank swipend te kijken naar de prietepraat. Ik heb ook een hele rits leuke FB-pagina’s waar ik altijd om moet lachen: JWS (Jezus Wat Slecht), Kakhiel, Mooi Verhaal Lekker Kort, Wat Kinderachtig GVD, Hein de Kort, Cabronazi etc. etc. En ik beheer de groep Men Only, waar 41 vriendjes rare berichtjes op delen. Niks schokkends, gewoon flauwe dingen die vrouwen niet snel begrijpen.

Er zijn de afgelopen maanden al een paar mensen afgehaakt met Facebook. Snap ik best. Je hoeft er niet op, dus als je er tabak van hebt moet je ermee stoppen. Ik ken ook mensen die geen Smoelboek-profiel hebben, uit principe. Zeggen ze. Ik geloof er niks van. Stiekem meegluren op de account van je vrouw. Sneaky inloggen op de code van bejaarde moeder. Die types die in de kroeg wachten met hun rondje bestellen, totdat iedereen al kacheltje lam van de barkruk afvalt en niks meer hoeft. Zelf 25 bier op en wegkomen met 2 Spa Rood, 2 fluitjes en 4 Paracetamol. Zulke gasten.

Ik heb geen idee of Facebook straks net zo’n treurige dood sterft als Hyves. Er gingen deze week zelfs stemmen op om Hyves nieuw leven in te blazen. De drie oprichters liggen nog steeds in een deuk. Zij verkochten in 2010 voor €53 miljoen Hyves aan de Telegraaf, terwijl Facebook al volop in aantocht was. Twee jaar later ging de stekker er al uit. Foutje, bedankt.

FB-Markie zal zo’n klap wel te boven komen, met $ 74 miljard. Ik ben met 36 likes al helemaal gelukkig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *