Ryanne

Rommelig weekje achter de rug. Thuis veel kluswerk gedaan. Muurtje schilderen hier, plafondgaten dichten daar. En daarnaast zijn we allebei weer in het winterritme terecht gekomen. Met lange intensieve werkdagen, gezond eten en vroeg naar bed.

Als beloning zijn we dit weekend naar ons andere thuis gevlogen, na een absentie van zes hele weken. Nog nooit zo lang Rosamar in de steek gelaten, het was bijna een onwennige ontmoeting met een verre neef. Gelukkig had de Catalaanse “kwestie” onze status niet besmet en werden we welkom geheten door de buren. Er is iets blijvend beschadigd in de Catalaanse maatschappij, maar wij gaan ons Nederlands DNA inzetten om er goed uit te komen. Een beetje meewaaien, doorbuigen en terugveren.

’s Winters vliegen we meestal van Eindhoven, omdat Ryanair dan de Weeze-route naar Girona eruit gooit. Afgelopen maand hebben ze er onverwachts nog wat routes uitgegooid, zo’n 2000 (van de 100.000). Iedereen sprak er schande van, maar ik verbaas me nergens over bij Ryanne. Ze hanteren nog steeds het nagenoeg uitgestorven Amerikaanse sales-principe Triple F: Find them, Fuck them, Forget them.

Ik denk dat Ryanne de beste psychologen van de wereld in dienst heeft. Ze kennen het menselijk gedrag door en door en maken daar onbeschaamd gebruik van. Onze krenterigheid is hun succes. Wij hebben een hekel aan dierenleed, maar kopen wel de kiloknaller van de Jumbo. Kinderarbeid vinden we walgelijk, maar 70% van alle Esprit-shirtjes wordt door Aziatische kindjes in elkaar geflatst. En alle meuk van de Action is binnen een week kapot en dus weinig duurzaam, maar wel lekker goedkoop. Schijnheiligheid, ook zo’n mooie Nederlandse eigenschap.

Een grove schatting leert dat Marion en ik ergens volgend jaar ons 1000e Ryanair-enkeltje gaan boeken. Maar ik verwacht geen bloemen, gratis reischeque of een gouden Loyalty-Card. Sterker nog, ik denk dat hun BIG DATA systeem ons in het mapje ‘Assholes’ heeft geplaatst. Met daarbij een algoritmische analyse wanneer we meestal boeken, tegen welke prijs, welke route en met welke extra’s. Er valt te weinig aan ons te verdienen, want met een gemiddelde van €60,= per retourticket zitten we onder hun break-even point. Marion is hun vijand, want die heeft het spelletje door. Hoe? Hier volgen haar tips & trics.

1. Niet telkens naar dezelfde vlucht blijven speuren om prijzen te checken. They are watching you! Kijk nooit de 2e keer rechtstreeks op je gewenste datum als je gaat zoeken op de Ryanair-site.
2. Boek niet op zondag of maandag. Het hele weekend wordt er naar vluchten gekeken en naarmate het drukker wordt (ook zonder boeken), gaat de prijs omhoog.
3. Meestal op woensdag gaan de prijzen omlaag. Omdat dan het “in het weekend kijken en maandag aan de baas vragen”- effect voorbij is.
4. Gebruik een andere plek (ander IP-adres) om te boeken dan waar je gezocht hebt. Het cookie-effect zorgt voor prijsverhoging: “hédaar heb je Frank weer, die wil op 3 februari vast nog naar Girona…”
5. Pak een rustig moment om te boeken. Elk foutje wordt je fataal. Als je voor anderen moet boeken, vraag per Whatsapp een foto van hun ID/paspoort. Dan heb je zeker de goede voornaam en achternaam.
6. Denk na of je wel naast elkaar wilt zitten. Dat kost extra, maar in het vliegtuig nog iets ‘ritselen’, wordt steeds lastiger. En dat is logisch, want als ik wel betaald heb om op een bepaalde stoel te zitten, sta ik hem niet af voor een treurmoeder die niet kan lezen.
7. Denk goed na over je bagage. Koffers zijn duur. Binnenkort moet je wellicht ook je (gratis) handbagage-koffer afgeven bij de check-in balie.
8. Lees alle info goed (op de site en het ticket). Door de regels continu te veranderen ontstaan er steeds nieuwe “verdienmomentjes” voor Ryanne.

En als je eenmaal aan boord zit, doe het Gordon-lapje voor je ogen en sluit je af voor de buitenwereld. Koop geen koffie (recyclede tuinaarde), neem geen frites (hangen als een bosje dode narcissen over de rand van het bakje), vergeet de goede doelen-loterij (80% is voor Ryanne zelf), ruik niet aan de oksel van je buuf. Val snel in slaap en droom lekker van de 1st Class Lounge van Emirates. Dan is die twee uur zo voorbij.

Ryanne heeft ons zomer-vakantiehuis omgetoverd naar ons 2e permanente thuis. Je hoort mij niet klagen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *